מאמר קליית קפה – שבירת מיתוס הבלנד

27/04/2012
פורסם ב: מאמרים

בלנד נוצר משילוב של סוגי קפה שונים בעלי אופי שונה ליצירת קפה בעל אופי אחר, מעין "סכום השלם גדול מסך חלקיו" ,אך הבעייתיות נוצרת כאשר אנשים לא ממצים את מלוא הפוטנציאל של כל זן שהם קולים ולכן הרצון להגיע לתערובת בעלת אופי מיוחד היא בעייתית.


נתעמק ונבין שקפה ירוק (ח"ג) איכותי, נברר וממוין לפי גודל ולכן קלייה של תערובת של זני קפה שונים באותו באטצ', כבר פוגעת בכל תהליך המיון ולכן מומלץ לקלות כל זן בנפרד.


תמיד תשליכו את הרעיון לכיוון שאתם מכירים, קחו לדוגמא הכנת מרינדה או תיבול, אם אחד המרכיבים לא טעים או מיוחד לבדו, הוא לא יוסיף לכם לתערובת התיבול כלום ואף יגרע, אותו דבר בקפה.


דבר נבדל נוסף הינו רמת הקלייה , אדם X  יכול לקלות את הזן המסוים בקלייה בהירה שלקחה לו 18 דקות ואילו אדם אחר יכול לקלות קלייה בהירה ב 7 דקות והטעם יהיה שונה לחלוטין, גם אם זמן הקלייה זהה יכול להיות מקרה שטמפ' הסביבה הייתה שונה לגמרי והטעם יהיה שונה, עוד יכול להיות שטמפרטורת הסביבה תהיה זהה אך קצב עליית הטמפרטורה בפולים תהיה שונה עקב מעבר חום שונה בקולה ולכן הטעם יהיה שונה, כלומר השוואה ובנייה של תערובות הינו דבר נחמד אבל לא מעבר לזה, שיחזור הטעם אצל אדם Y   לא יהיה כמו הטעם אצל אדם X. גם חברות גדולות הקולות את הקפה תמיד בוחנות את טעמו לפני אריזתו כיוון שהקלייה אף פעם לא בדיוק זהה, איכות הפולים קצת שונה, אחוזי הלחות בהם טיפה שונה וכו'.


המלצתי העיקרית לקולה המתחיל או לחובבי הקפה בכלל היא זו:


קנו פולי קפה חד זניים, כלומר זן בודד, קלוי ע"י יצרן/קולה שאתם מכבדים ואוהבים, תכינו לעצמכם אספרסו או כל צורת שתייה אהובה עליכם, תטעמו ותגדירו לכם מה הטעם שאתם אוהבים בזן הספציפי הזה, אם לא טעים לכם, אל תשתמשו בזן זה בתערובות שלכם, זה כלל ראשון, אם לא היה אלמנט מיוחד בזן אז : הקלייה הייתה לא נכונה או שאיכות הקפה כחומר גלם הייתה נמוכה, בכל מקרה אל תקנו מאותו יצרן או קולה את הזן הנ"ל כיוון שיצרן שמכבד את עצמו ייצור מוצר איכותי ולא כזה שלא מותיר חותם. אם כן טעים לכם, תנסו לקלות את הזן הספציפי ולנסות לקבל את מאפייני הטעם והריח שנחשפתם אליהם. בחיים אם אין מטרה, לא נדע לאן צריך ללכת ולכן עדיף לדעת בקלייה לאן אתם מכוונים, חובבי קפה שלא קולים יכולים ליצור לעצמם תערובות מיוחדות ע"י קנייה של קפה חד זני קלוי שהם אוהבים וליצור איזון מעניין ביניהם (ניתן לבחון בהרכב לך קפה).


רק לאחר שהגעתם לרמה של קלייה חד זנית נכונה וטובה לכם, רק אז מומלץ לכם לנסות ליצור משהו אחר ושונה ע"י שילוב של מספר תערובות, גם פה אני ממליץ לא לשלב יותר משלושה סוגי קפה בתערובת וזאת כדי ליצור תערובת בעלת טעמים חדים ואופייניים ולא "סלט פירות".


לסיכום, בלנד של 20% ברזיל סרדו 80% סידמו יהיה שונה בטעמו באופן מובהק בין קולה לקולה ולכן חוץ מתחושת השיתוף שאני מעריך, אין בזה צורך כיוון שזה פשוט לא נכון. קנו חומר גלם איכותי שזה הבסיס הכי נכון, קלו כל זן בנפרד לשלמות ורק אז צרו בלנד אך דעו שכל זן בנפרד חייב להשאיר חותם.

מקווה שתרמתי ,בברכה


גלעד שמחי

גם ב PDF

שבירת מיתוס הבלנד

חזרה לכתבות
עוד כתבות
matat Handcrafted by Matat
ווטסאפ
התחברות לחשבון באמצעות
התחברות באמצעות מספר טלפון
התחברות באמצעות דוא״ל וסיסמה

כתובת אימייל שגויה

הסתר סיסמה שגויה

שכחת סיסמה?

הרשם וחסוך זמן ברכישות הבאות

Error

הסתר סיסמה שגויה

כדי לאפס סיסמה לאתר, כתוב את כתובת המייל שאיתה נרשמת לאתר ולחצ/י על כפתור איפוס סיסמה

Error message here!

חזרה להתחברות